V dnešních domácnostech nalezneme mnohem více nejrůznějších přístrojů, než tomu bylo ještě v poměrně nedávné minulosti. Je pravdou, že naprostá většina z nich nám usnadňuje život. Problém je v tom, že ty dnešní nevydrží ani zdaleka tak dlouho. Stačí si jen uvědomit, že někteří lidé používají stále ještě lednice, které jsou i několik desetiletí staré. To je u těch dnešních prakticky vyloučeno. Asi se všichni shodneme, že životnost prakticky všech výrobků značně klesla. Mnoha lidem se tento vývoj samozřejmě příliš nelíbí. Často také přemýšlejí nad tím, proč tomu tak je. Nejčastěji se předpokládá, že za to můžou výrobci, používající nekvalitní materiály. Ovšem situace je ve skutečnosti poněkud složitější.
Je pravdou, že v rámci snížení nákladů se používají ty zdaleka nejlevnější materiály. Avšak je potřeba si uvědomit, že bez tohoto opatření by se v dnešní době firma na trhu stěží udržela. Naprostá většina lidí totiž mezi kvalitním, ale podstatně dražším výrobkem, a nekvalitním a levným zvolí tu druhou možnost, jakkoliv je v dlouhodobém horizontu nevýhodná. Jedná se tedy o obchodní strategii, která je v podstatě nezbytná.
Ovšem to není zdaleka jediný důvod. Tím je také to, že firmám se prodej výrobků s krátkou životností vyplatí ještě z jednoho důvodu: zákazník bude potřebovat mnohem dříve náhradu. A pokud můžete zároveň nabídnout nový model s novými a vylepšenými funkcemi, pak máte další způsob, jak dosáhnout vyššího zisku.
Stát se samozřejmě proti těmto praktikám, které jsou pro spotřebitele veskrze nevýhodné, snaží bránit. Jedním z hlavních opatření je zavedení povinné dvouleté záruky na většinu technologií. Ani to však nefunguje, neboť výrobky začaly být konstruovány tak, aby vydržely právě ty dva roky, než se jejich funkce zhorší.S tím se bohužel nedá příliš dělat. Jediné, co by pomohlo, by byl jasný signál od zákazníků. Je však jasné, že k tomu jen tak nedojde.